بیماری قلبی و دیابت

 ابتلا به بیماری قلبی درمیان افراد مبتلا به دیابت شایع است. تنها در سال 2004، 68 درصد از مرگ های مرتبط با دیابت در افراد 65 سال و بالاتر به دلیل  بیماری قلبی گزارش شده است. در آن سال سکته  سبب 16 درصد از مرگ های تأیید شده ی مرتبط با دیابت در میان افراد 65 سال و بالاتر بود. بطور کلی خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی و سکته در میان افراد دیابتی 2 تا 4 برابر بالاتر از افراد غیر دیابتی است.

در حالیکه افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند، بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 بسیار شایع تر است. بر اساس تحقیقات انجام شده بروی فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری قلبی علاوه بر دیابت می توان به فشار خون بالا، کشیدن سیگار، بالابودن میزان کلسترول  وسابقه ی فامیلی ابتلا زود هنگام به بیماری قلبی اشاره کرد. هر چه فاکتورهای خطر سلامت در یک فرد برای ابتلا به بیماری بیشتر باشد شانس ابتلا به بیماری قلبی و حتی مرگ بر اثر  آن افزایش می یابد. درست مانند سایر افراد، در بیماران دیابتی که دارای فاکتورهای خطر بیشتری برای بیماری قلبی هستند احتمال  مرگ بر اثر  این بیماری بالاتر است. بنابراین  در حالیکه  فردی با یک فاکتور  خطر مانند فشارخون بالا دارای  احتمال  خاصی برای مرگ بر اثر  بیماری قلبی است این خطر در بیمار دیابتی که  یک فاکتور خطر (فشار خون بالا) را دارد  دو برابر یا حتی  4 برابر می شود.

برای مثال  در یکی از مطالعات  بالینی مشخص گردید افراد دیابتی که هیچ یک از فاکتورهای خطر دیگر  برای بیماری قلبی را ندارند  5 برابر بیش از افراد  غیر دیابتی بر اثر بیماری  قلبی جان خود را از  دست می دهند. در مطالعه ای  دیگر مشخص گردید خطر حمله ی  قلبی در افراد مبتلا به دیابت صرفنطر از تعداد فاکتورهای خطر بیماری قلبی مانند یک فرد غیر دیابتی است که قبلاً یک بار دچار حمله ی قلبی شده است. متخصصین بیماری قلب پیشنهاد می کنند که تمام افراد دیابتی باید تحت درمان سختگیرانه  برای فاکتورهای خطر بیماری قلبی قرار گیرند  درست مانند مراقبتهایی که از یک فرد با سابقه ی یکبار حمله ی قلبی می شود.

چه عواملی سبب بروز  بیماری قلبی در افراد دیابتی می شود؟

شایع ترین علت بیماری قلبی درافراد دیابتی سخت شدن عروق کرونر قلب یا آترواسکلروز است، این حالت زمانی حادث می شود که  کلسترول در عروق خونی کرونر که اکسیژن و مواد مغذی را به قلب می رسانند، تجمع کند.

این تجمع کلسترول معمولاً قبل از افزایش  قندخون در افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 شروع شده است. به عبارت دیگر بیماری قلبی غالباهمیشه قبل از تشخیص بیماری دیابت نوع 2 ایجاد شده است.

هنگامیکه  پلاک های کلسترول جدا شده و شکسته می شوند، لخته هایی درخون ایجاد شده و سبب مسدود  شدن عروق خونی می گردد. این موضوع  منجر به حمله ی قلبی می شود. چنین روندی  می تواند در تمام سرخرگهای بدن  اتفاق افتد که نتیجه ی آن  قطع خونرسانی به مغز و بروز سکته  یا قطع  خونرسانی  به پا ودست و بروز بیماری عروق محیطی است. نه تنها افراد مبتلا به دیابت درمعرض خطر زیاد بیماری قلبی هستند آنها همچنین در معرض خطر بالاتری درباره ی  نارسایی قلبی هستند، مشکلی بسیار جدی که در آن  قلب  قادر به پمپ کردن مقدار مناسب  و مورد نیاز خون نیست. این موضوع  می تواند  منجر به تجمع مایع در ریه شده و سبب بروز مشکلات  تنفسی یا تجمع مایع در سایر بخش های بدن بخصوص در پاها گردد(تورم پا).

علایم حمله ی قلبی عبارتند از:

·        تنگی نفس

·        احساس  سرگیجه

·         تعریق بسیار زیاد  و بدون علت

·         درد درشانه ها، آرواره و بازوی چپ

·        درد قفسه سینه یا فشار در آن ناحیه (بخصوص هنگام فعالیت)

·        حالت تهوع

بخاطر داشته باشید همه ی  افراد دارای این علایم  کلاسیک و درد نیستند، بخصوص  در زنان همیشه این علایم تیپیک سکته ی قلبی مشاهده نمی شود. چنانچه هر یک از این علایم  را تجربه کردید، باید به پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین بخش اورژانس  بیمارستان مراجعه کنید.

برخی علایم  بیماری عروق محیطی  به شرح زیر است:

·        گرفتگی پا بخصوص هنگام راه رفتن (لنگش متناوب) یا درد در ناحیه ی لگن یا باسن

·        سردی پاها

·        کاهش یا فقدان نبض در پاها

·        فقدان چربی زیر پوست در نواحی پائینی پاها

·         فقدان مو در نواحی  پائینی پاها

درمان بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت چیست؟

چندین انتخاب درمانی برای بیماری قلبی درمبتلایان به دیابت  بر اساس  شدت بیماری قلبی وجود دارد که شامل:

·        آسپیرین درمانی: کاهش خطر ایجاد لخته که منجر به حملات  قلبی وسکته می شود.

·        رژیم غذایی

·        ورزش : نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای بهبود مقدار قند خون، فشارخون بالا، کلسترول  بالا  و کاهش چربی احشایی که یکی از فاکتورهای خطر بیماری قلبی است.

·         دارو

·        جراحی

چگونه بیماری عروق محیطی درمان می شود؟

درمانهایی برای بیماری عروق محیطی وجود دارد که به آن اشاره می کنیم:

·        شرکت در برنامه ی منظم پیاده روی (45 دقیقه هر روز و بدنبال  آن استراحت )

·        پوشش های ویژه ای  برای پا (جوراب ها و کفش های خاص)

·        کاهش هموگلوبین A1Cبه زیر 7 درصد

·         کاهش فشارخون به زیر 80/130 میلی متر جیوه

·        کاهش کلسترول به زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر

·         آسپیرین درمانی

·         داروها

·        ترک سیگار

·        جراحی در برخی موارد

درمان با دوز پایین آسپیرین  برای مردان  و زنان  بالای 40 سال مبتلا به دیابت که درمعرض خطر زیاد  بیماری قلبی و بیماری عروق محیطی هستند، پیشنهاد می شود. با پزشک خود درباره ی استفاده ازآسپیرین مشورت کنید اگر به بیماری خاصی مبتلا باشید ممکن است درمان با آسپیرین برای شما پیشنهاد نشود.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری قلبی در افراد  دیابتی جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری  قلبی مراقبت های خوب از سلامت  بدن و بیماری دیابت است:

·        قند خونتان را تا حد امکان نزدیک به مقدار  طبیعی نگاه دارید.

·        فشارخون خود را کنترل کنید و چنانچه نیاز به مصرف دارو باشد با توصیه ی پزشک به مصرف دارو اقدام  کنید، برای افراد مبتلا به دیابت فشارخون زیر 80/130 توصیه می شود.

·        مقدار کلسترول خونتان را تحت کنترل داشته باشید درصورت لزوم  دارو مصرف کنید.

·        به افراد چاق کاهش وزن توصیه می شود.

·        از پزشک خود درمورد مصرف یک آسپیرین در روز سوال کنید.

·        به طور منظم  ورزش کنید.

·        رژیم غذایی سالم  که حاوی  مقادیر کمی چربی ونمک باشد را رعایت  کنید .

·         سیگار ودخانیات را ترک کنید.

منبع: webmd.com

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا